ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА (перший урок для учнів 4 класу)
Завалецька Н.А., вчитель початкових
класів Богданівська ЗШ І – ІІ ступенів
Мета: вчити учнів формулювати моральні судження та ціннісні
орієнтири; розвивати вміння розрізняти добре і погане; виховувати бажання
робити добрі справи.
Обладнання: віночок із квітів-якостей добра, малюнок
колодязя-журавля, записи на дошці: «Добре роби, добре й буде», «Добра справа,
що дощ у засуху», «Добрі справи прикрашають людину», «Людина починається з добра», «Добре ім’я краще багатства»;
свічка, картки з прислів′ями; заготовки
для квітів: пелюстки, серединки, клей, степлер.
Хід
уроку
І.
Організаційний момент
Емоційна та моральна підготовка.
Вправа
на увагу.
-
Станьте в коло. Подивіться один на одного. Чи
помітили ви зміни у своїх товаришів, що відбулися протягом літа?
-
Скажіть про це добрими словами один одному.
ІІ. Етап мотивації, повідомлення теми і мети уроку.
Учитель.
Свій
перший урок ми почнемо з пісні «Це мій рідний край» (слова Вадима Крищенка,
музика Володимира Куртяка, виконує Світлана Весна).
-
Які ви знаєте символи України? (Державні, рослинні, народні.)
-
Назвіть державні символи України (Герб, гімн, прапор)
-
Назвіть рослинні символи України. (Верба, калина, тополя, чорнобривці,
барвінок)
-
Назвіть народні символи України. ( Рушник, писанка, віночок.)
Сьогодні на уроці будемо плести незвичайний вінок, вінок добра, будемо говорити про добро, доброту, будемо працювати над формуванням уміння розрізняти добре і погане;
виховувати бажання робити добрі справи.
Щоб прикрасити вінок квітами, треба бути
активними, спостережливими, уважним, виконати
завдання. Кожна квітка – це одна із якостей доброти. Перш ніж заплітати
вінок доброти виконаємо вправу.
Вправа «Очікування»
(учні оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою:
«Я очікую …»).
Учитель. А що означають слова добро, доброта?
У словнику так зазначено :
- Добро – корисна
справа, добрий вчинок.
- Доброта – чуйне,
доброзичливе ставлення до людей.
ІІІ.
Етап реалізації мети
Учитель. Перший крок до доброти – це добре слово. Недарма в народі
говорять, що: «Лагідне слово і залізні двері відчиняє», «Одне приємне слово, наче
сад зацвіте», «Мудре слово збережи, а погане – геть жени».
Добра людина – завжди
ввічлива людина.
Тому
перше завдання : доповніть вірш потрібними
словами ввічливості:
Заходить
Галя до кімнати,
Забула
Галя, що сказати.
Стоїть, мовчить,
анітелень,
–
Кажи, Галинко:… («Добрий день»).
Якщо бажаєш висловити
подяку,
Промовити потрібно: … («дуже дякую»).
Коли мене сварять, я
намагаюсь
Завжди казати чемно: …
(«вибачаюсь»).
І в
Україні, і в Росії, і в Словаччині
Всі
кажуть на прощання: … («до побачення»).
Учитель. Ви
виконали перше завдання, тож давате прикріпимо першу квітку у віночку. Це
квітка ДОБРОТИ.
Будь ласка, спасибі, будьте здорові, –
Слова необхідні і корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і дома,
Від мами, учителя, просто знайомих.
Тож раджу: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день починайте зі слів:
–
Доброго ранку, вітаю, привіт!
Розв’язання проблемних завдань
Учитель: - Говорити про поведінку інших легко, а як би ви вчинили в
таких ситуаціях?
Ситуація 1. Дівчинка обурено
скаржилася мамі: «У дворі є такий поганий хлопчик – увесь час мене називає
Валькою». «А ти як його називаєш?» – запитала мама. «Я його взагалі ніяк не називаю.
Я йому просто кричу: «Ей, ти!».
–
Чи правильно вчинила дівчинка? (Дівчинка сама повинна звати хлопчика по
імені, показуючи йому приклад.)
Ситуація 2. Хлопчик крикнув
перехожому: «Скільки годин?».
– Яких помилок
припустився хлопчик? (1. Потрібно було не
кричати, а говорити. 2. Хлопець забувся ужити слова ввічливості – «Скажіть,
будь ласка». 3. Правильно говорити «котра година»).
Учитель. Ви
виконали друге завдання, тож давате прикріпимо другу квітку у віночку. Це
квітка МИЛОСЕРДЯ.
Милосердя – корисна справа, добрий вчинок.
Робота в групах «Склади
прислів’я».
Учитель.
Давайте утворимо, пояснимо і запам’ятаємо прислів’я, з’єднавши їх окремі
частини.
1) Слово чемне 3)
скрізь шанують.
2) Скромність прикрашає 4) той не шанує
себе.
3) Ввічливих і лагідних 2)
людину.
4) Хто не поважає інших, 1) кожному приємне.
Учитель. Ви
виконали третє завдання, тож давате прикріпимо третю квітку у віночку. Це
квітка ДОБРОЗИЧЛИВОСТІ
Доброзичливість – це бажання людям добра,
радості, готовність прийти на допомогу
Гра
«ТАК чи НІ».
Учитель. Бачу, що учні
нашої школи стараються бути вихованими і ввічливими. Але хочу ще раз у цьому
переконатися і пропоную вам пограти в гру «ТАК чи НІ». Згодні? Якщо
погоджуєтеся зі мною, то плескаєте в долоні, а якщо не згодні, то сильно
махаєте руками угорі. Зрозуміло? Тож будьте уважні!
- Ви вдома мамі
помагаєте?
- Ліжко зранку
застеляєте?
- Посуд миєте?
- Чашки б’єте?
- А стареньких
поважаєте?
- А маленьких
ображаєте?
- Йдеш
по вулиці – сміти, буде тьоті що мести.
- Назбирай
камінців і кидай у горобців.
- Не
топчи травинку, не зірви рослинку.
- Упіймаєш
кота – покрути за хвоста.
- А
прийдеш до школи – ні з ким не вітайся.
- В
транспорті місцем старшим поступайся.
Учитель. Я дуже рада, що
наші діти знають, як треба себе поводити. А ми подорожуємо далі.
Квітка
ЛЮДЯНОСТІ
Читання казки за частинами з передбаченням.
(Т. Вершиніна казка «Журавель») Казка складається із трьох
частин, за кожну правильно передбачену частину ви відкриєте квітку.
1 частина
В одному селі жив-був Колодязь з Журавлем. Хороший колодязь, глибокий. Вода
в ньому була чиста, смачна і холодна-холодна. Навіть у найспекотніші літні дні жителі села
любили свій колодязь, а Журавель допомагав допомагав їм діставати з колодязя
воду.
Одного
разу прилетіла з далекого лісу в село Сорока.
Вона сіла на верхівку Журавля і застрекотала:
- Ти хто такий і що тут робиш?
- Я Журавель, – проскрипів у відповідь Журавель. – Я дістаю ...
- Ти Журавель? – перебила його Сорока. – Та
який же ти Журавель? Де в тебе крила? А літати ти вмієш?
- Ні, не вмію, – спокійно відповів Журавель.
- Ну, ось бачиш, а журавлі літають.
- А як це? –
зацікавлено запитав Журавель.
- Ну, так само, як я, – проскрекотала Сорока, зірвалася з Журавля,
облетіла навколо нього і сіла на місце. – Журавлі
– птахи, а ти хто?
- Я Журавель, але літати я не вмію,
– відповів Журавель. –
А це приємно?
- Ще як, –
застрекотала Сорока. Ось ти стоїш тут на одному
місці, а ми, птахи, можемо літати, куди хочемо.
Журавлі
ось навіть в теплі країни літають!
Журавель
замислився і зажурився.
Учитель.
–
Чи зрозуміли ви про
якого журавля йде мова?
–
Яку корисну справу
робив журавель?
–
Що цікавого із
розмови із сорокою дізнався Журавель?
–
Чому він замислився
і зажурився?
–
Як далі будуть
розвиватись події?
Квітка СПІВЧУТТЯ
2 частина
- Та
ти не засмучуйся! – заторохтіла Сорока. – Я знаю в нашому лісі Пугача. Говорять, що він чаклун. Він може тобі допомогти. Начаклує тобі крила і навчить літати. Чекай! Сьогодні вночі я його до тебе пришлю, – проскрекотала Сорока, спурхнула і полетіла до свого лісу.
Журавель став чекати. Весь день. Увесь вечір. А вночі безшумно, як тінь, до нього прилетів величезний птах і всівся на його верхівці.
-
У-ху-ху! У-ху-ху! – зловісно прокричав
він, змахнув
крилами і ударив
журавля своїм зігнутим дзьобом. І Журавель відчув, що жердина на його спині лопнула, і з неї з’явилися довгі широкі крила.
-
У-ху-ху! У-ху-ху! – знову прокричав пугач, змахнув крилами і піднявся в повітря. Журавель теж змахнув своїми новими крилами, насилу вирвався із землі, злетів угору вслід за Пугачем.
-
Ти куди?! А я? – закричав Колодязь, але Журавель його не чув.
Учитель.
–
Що із ваших
передбачень справдилось?
–
Як Журавель отримав
крила?
–
Чим запам’ятався Пугач?
Чому саме такий опис цього птаха?
–
Що буде далі?
Квітка
ЧУйНОСТІ
3 частина
Усю ніч і весь день літав Журавель. Він піднімався під самі хмари, спускався до самої землі, добирався до далекого лісу і повертався назад. Надвечір він пролітав над своїм селом і раптом побачив, що навколо його рідного Колодязя зібралися люди. Вони намагалися дістати з Колодязя воду, але в них нічого не виходило. Люди безпорадно розводили руками і скрушно хитали головою. Журавлю раптом стало соромно, що кинув свою роботу. Хто тепер допоможе людям? І Журавель рішуче повернув до землі. Уранці здивовані люди
побачили, що Журавель стоїть на місці, тихенько погойдуючи відром, неначе запрошуючи опустити його в колодязь і дістати з нього чистої холодної
води.
Увечері прилетіла Сорока, застрекотала:
-
Ти що це знову тут стирчиш? Що, літати не сподобалося?
-
Сподобалося, – відповів Журавель.
– Але коли
я літаю, я роблю добро тільки собі. А тут я роблю приємне і корисне багатьом. Адже я напуваю водою ціле село!
Учитель.
–
Чи сподобалось Журавлю літати?
–
Так чому все-таки він повернувся?
–
Так у чому щастя Журавля?
–
А в чому тоді щастя
людини?
–
Отже, ми можемо
зробити висновок, що добро – це щастя для всіх
людей.
Квітка
ЛЮБОВІ
Але у нашому чарівному незвичайному
віночку ДОБРА не вистачає листочків. Листя до віночка будуть складатися із
порад для добрих людей, серед яких є як хороші, так і погані. Тож виберіть і
уквітчайте віночок.
Поради
–
Пам’ятай добро.
–
Не передавай пліток.
–
Не заздри.
–
Не вітайся.
–
Умій прощати.
–
Умій володіти собою.
–
Стосунки можна з′ясувати силою.
–
Перш ніж сказати щось погане, згадай, що
найкраще слово – не сказане.
–
Частіше усміхайся.
–
Якщо тобі погано, то можна завдавати страждань
іншому.
ІV. Підсумок уроку
1. Коло друзів «Я дарую тобі».
Спалахнула
свічечка ніжним полум’ям.
Підійти
погрітися, кому холодно...
У центрі кола горить свічечка, яка є символом добра і
чистоти. (Діти висловлюють добрі побажання один одному, передаючи умовний
символ добра.)
Учитель. Дякую за вашу роботу. І бажаю вам, щоб доброта завжди жила у
ваших серцях. Щоб були ви здорові. Цінували кожну мить свого життя. (Звучить пісня «Душі криниця»).
Засівайте добро на землі, Не чекайте, коли вас покличуть
У сумні, чи то радісні дні, Засівайте добро на землі!
Засівайте подяку й тепло, Засівайте
любов, мир і ніжність.
Все прощаючи сійте і сійте. Засіваючи, в добре лиш вірте.
Залишіть після себе прекрасне, Вічне,
чисте, святе, осяйне.
Пам’ятайте: добро починається з тебе, І
любові добро не мине!
Формування духовних цінностей - це те, чого нам не вистачає сьогодні. Урок має актуальну тему, багате змістове наповненняЄ, вагомий виховний потенціал.
ОтветитьУдалить