понедельник, 28 ноября 2016 г.

ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА (перший урок для учнів 4 класу)

ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА (перший урок для учнів 4 класу)

Завалецька Н.А.,  вчитель початкових класів Богданівська ЗШ І – ІІ ступенів


Мета: вчити учнів формулювати моральні судження та ціннісні орієнтири; розвивати вміння розрізняти добре і погане; виховувати бажання робити добрі справи.
Обладнання:  віночок із квітів-якостей добра, малюнок колодязя-журавля, записи на дошці: «Добре роби, добре й буде», «Добра справа, що дощ у засуху», «Добрі справи прикрашають людину», «Людина починається з добра», «Добре ім’я краще багатства»; свічка,  картки з прислів′ями; заготовки для квітів: пелюстки, серединки, клей, степлер.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Емоційна та моральна підготовка.
Вправа на увагу.
-     Станьте в коло. Подивіться один на одного. Чи помітили ви зміни у своїх товаришів, що відбулися протягом літа?
-     Скажіть про це добрими словами один одному.
ІІ. Етап мотивації, повідомлення теми і мети уроку.
Учитель. Свій перший урок ми почнемо з пісні «Це мій рідний край» (слова Вадима Крищенка, музика Володимира Куртяка, виконує Світлана Весна).
- Які ви знаєте символи України? (Державні, рослинні, народні.)
- Назвіть державні символи України (Герб, гімн, прапор)
- Назвіть рослинні символи України. (Верба, калина, тополя, чорнобривці, барвінок)
- Назвіть народні символи України. ( Рушник, писанка, віночок.)
Сьогодні  на уроці будемо плести незвичайний вінок, вінок добра, будемо говорити про добро, доброту, будемо працювати над формуванням уміння розрізняти добре і погане; виховувати бажання робити добрі справи.
 Щоб прикрасити вінок квітами, треба бути активними, спостережливими, уважним, виконати  завдання. Кожна квітка – це одна із якостей доброти. Перш ніж заплітати вінок доброти виконаємо вправу.
Вправа «Очікування» (учні оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: «Я очікую …»).
Учитель. А що означають слова добро, доброта?
У словнику так зазначено :
 - Добро – корисна справа, добрий вчинок.
 - Доброта – чуйне, доброзичливе ставлення до людей.
ІІІ. Етап реалізації мети
Учитель. Перший крок до доброти – це добре слово. Недарма в народі говорять, що: «Лагідне слово і залізні двері відчиняє», «Одне приємне слово, наче сад зацвіте», «Мудре слово збережи, а погане – геть жени».
Добра людина – завжди ввічлива людина.
Тому перше завдання : доповніть вірш      потрібними словами ввічливості:
Заходить Галя до кімнати,
Забула Галя, що сказати.
Стоїть, мовчить, анітелень,
      Кажи, Галинко:… («Добрий день»).
Якщо бажаєш висловити подяку,
Промовити потрібно: … («дуже дякую»).
Коли мене сварять, я намагаюсь
Завжди казати чемно: … («вибачаюсь»).
І в Україні, і в Росії, і в Словаччині
Всі кажуть на прощання: … («до побачення»).
Учитель. Ви виконали перше завдання, тож давате прикріпимо першу квітку у віночку. Це квітка ДОБРОТИ.
Будь ласка, спасибі, будьте здорові, –
Слова необхідні і корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і дома,
Від мами, учителя, просто знайомих.
Тож раджу: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день починайте зі слів:
           Доброго ранку, вітаю, привіт!
Розвязання проблемних завдань
Учитель: - Говорити про поведінку інших легко, а як би ви вчинили в таких ситуаціях?
Ситуація 1. Дівчинка обурено скаржилася мамі: «У дворі є такий поганий хлопчик – увесь час мене називає Валькою». «А ти як його називаєш?» – запитала мама. «Я його взагалі ніяк не називаю. Я йому просто кричу: «Ей, ти!».
      Чи правильно вчинила дівчинка? (Дівчинка сама повинна звати хлопчика по імені, показуючи йому приклад.)
Ситуація 2. Хлопчик крикнув перехожому: «Скільки годин?».
– Яких помилок припустився хлопчик? (1. Потрібно було не кричати, а говорити. 2. Хлопець забувся ужити слова ввічливості – «Скажіть, будь ласка». 3. Правильно говорити «котра година»).
Учитель. Ви виконали друге завдання, тож давате прикріпимо другу квітку у віночку. Це квітка МИЛОСЕРДЯ.
Милосердя – корисна справа, добрий вчинок.
Робота в групах «Склади прислів’я».
            Учитель. Давайте утворимо, пояснимо і запам’ятаємо прислів’я, з’єднавши їх окремі частини.
1) Слово чемне                                                        3) скрізь шанують.
2) Скромність прикрашає                            4) той не шанує себе.
3) Ввічливих і лагідних                                            2) людину.
4) Хто не поважає інших,                            1) кожному приємне.
Учитель. Ви виконали третє завдання, тож давате прикріпимо третю квітку у віночку. Це квітка ДОБРОЗИЧЛИВОСТІ
Доброзичливість – це бажання людям добра, радості, готовність прийти на допомогу
 Гра «ТАК чи НІ».
Учитель. Бачу, що учні нашої школи стараються бути вихованими і ввічливими. Але хочу ще раз у цьому переконатися і пропоную вам пограти в гру «ТАК чи НІ». Згодні? Якщо погоджуєтеся зі мною, то плескаєте в долоні, а якщо не згодні, то сильно махаєте руками угорі. Зрозуміло? Тож будьте уважні!
- Ви вдома мамі помагаєте?
- Ліжко зранку застеляєте?
- Посуд миєте?
- Чашки б’єте?
- А стареньких поважаєте?
- А маленьких ображаєте?
- Йдеш по вулиці – сміти, буде тьоті що мести.
- Назбирай камінців і кидай у горобців.
- Не топчи травинку, не зірви рослинку.
- Упіймаєш кота – покрути за хвоста.
- А прийдеш до школи – ні з ким не вітайся.
- В транспорті місцем старшим поступайся.
            Учитель. Я дуже рада, що наші діти знають, як треба себе поводити. А ми подорожуємо далі.
Квітка ЛЮДЯНОСТІ
Читання казки за частинами з передбаченням.
(Т. Вершиніна казка «Журавель») Казка складається із трьох частин, за кожну правильно передбачену частину ви відкриєте квітку.
1 частина
В одному селі жив-був Колодязь з Журавлем. Хороший колодязь, глибокий. Вода в ньому була чиста, смачна і холодна-холодна. Навіть у найспекотніші літні дні жителі села любили свій колодязь, а Журавель допомагав допомагав їм діставати з колодязя воду.
Одного разу прилетіла з далекого лісу в село Сорока.  Вона сіла на верхівку Журавля і застрекотала:
-     Ти хто такий і що тут робиш?
-     Я Журавель, – проскрипів у відповідь Журавель. – Я дістаю ...
-     Ти Журавель? – перебила його Сорока. – Та який же ти Журавель? Де в тебе крила? А літати ти вмієш?
-     Ні, не вмію, – спокійно відповів Журавель.
-     Ну, ось бачиш, а журавлі літають.
-     А як це? – зацікавлено запитав Журавель.
-     Ну, так само, як я, – проскрекотала Сорока, зірвалася з Журавля, облетіла навколо нього і сіла на місце. – Журавлі – птахи, а ти хто?
-     Я Журавель, але літати я не вмію, – відповів Журавель. – А це приємно?
-     Ще як, – застрекотала  Сорока. Ось ти стоїш тут на одному місці, а ми, птахи, можемо літати, куди хочемо. Журавлі ось навіть в теплі країни літають!
Журавель замислився і зажурився.
Учитель.
      Чи зрозуміли ви про якого журавля йде мова?
      Яку корисну справу робив журавель?
      Що цікавого із розмови із сорокою дізнався Журавель?
      Чому він замислився і зажурився?
      Як далі будуть розвиватись події?
 Квітка СПІВЧУТТЯ
2 частина
-     Та ти не засмучуйся! – заторохтіла Сорока. – Я знаю в нашому лісі Пугача. Говорять, що він чаклун. Він може тобі допомогти. Начаклує тобі крила  і навчить літати. Чекай! Сьогодні вночі я його до тебе пришлю, – проскрекотала Сорока, спурхнула і полетіла до свого лісу.
Журавель став чекати. Весь день. Увесь вечір. А вночі безшумно, як тінь, до нього прилетів величезний птах і всівся на його верхівці.
-     У-ху-ху! У-ху-ху! – зловісно прокричав він, змахнув крилами і ударив журавля своїм зігнутим дзьобом. І Журавель відчув, що жердина на його спині лопнула, і з неї з’явилися довгі широкі крила.
-     У-ху-ху! У-ху-ху!знову прокричав пугач, змахнув крилами і піднявся в повітря. Журавель теж змахнув своїми новими крилами, насилу вирвався із землі, злетів угору вслід за Пугачем.
-     Ти куди?! А я? – закричав Колодязь, але Журавель його не чув.
Учитель.
      Що із ваших передбачень справдилось?
      Як Журавель отримав крила?
      Чим запам’ятався Пугач? Чому саме такий опис цього птаха?
      Що буде далі?
Квітка ЧУйНОСТІ
3 частина
Усю ніч і весь день літав Журавель. Він піднімався під самі хмари, спускався до самої землі, добирався до далекого лісу і повертався назад. Надвечір він пролітав над своїм селом і раптом побачив, що навколо його рідного Колодязя зібралися люди. Вони намагалися дістати з Колодязя воду, але в них нічого не виходило. Люди безпорадно розводили руками і скрушно хитали головою. Журавлю раптом стало соромно, що кинув свою роботу. Хто тепер допоможе людям? І Журавель рішуче повернув до землі. Уранці здивовані люди побачили, що Журавель стоїть на місці, тихенько погойдуючи відром, неначе запрошуючи опустити його в колодязь і дістати з нього чистої холодної води.
Увечері прилетіла Сорока, застрекотала:
-     Ти що це знову тут стирчиш? Що, літати не сподобалося?
-     Сподобалося, – відповів Журавель. – Але коли я літаю, я роблю добро тільки собі. А тут я роблю приємне і корисне багатьом. Адже я напуваю водою ціле село!
Учитель.
      Чи сподобалось Журавлю літати?
      Так чому все-таки він повернувся?
      Так у чому щастя Журавля?
      А в чому тоді щастя людини?
      Отже, ми можемо зробити висновок, що добро – це щастя для всіх
людей.
Квітка ЛЮБОВІ
Але у нашому чарівному незвичайному віночку ДОБРА не вистачає листочків. Листя до віночка будуть складатися із порад для добрих людей, серед яких є як хороші, так і погані. Тож виберіть і уквітчайте віночок.
Поради
      Пам’ятай добро.
      Не передавай пліток.
      Не заздри.
      Не вітайся.
      Умій прощати.
      Умій володіти собою.
      Стосунки можна з′ясувати силою.
      Перш ніж сказати щось погане, згадай, що найкраще слово – не сказане.
      Частіше усміхайся.
      Якщо тобі погано, то можна завдавати страждань іншому.
ІV. Підсумок уроку
1. Коло друзів «Я дарую тобі».
Спалахнула свічечка ніжним полум’ям.
Підійти погрітися, кому холодно...
У центрі кола горить свічечка, яка є символом добра і чистоти. (Діти висловлюють добрі побажання один одному, передаючи умовний символ добра.)
Учитель. Дякую за вашу роботу. І бажаю вам, щоб доброта завжди жила у ваших серцях. Щоб були ви здорові. Цінували кожну мить свого життя. (Звучить пісня «Душі криниця»).
Засівайте добро на землі,  Не чекайте, коли вас покличуть
У сумні, чи то радісні дні,  Засівайте добро на землі!
Засівайте подяку й тепло, Засівайте любов, мир і ніжність.
Все прощаючи сійте і сійте.  Засіваючи, в добре лиш вірте.
Залишіть після себе прекрасне, Вічне, чисте, святе, осяйне.
Пам’ятайте: добро починається з тебе, І любові добро не мине!
Засівайте добро на землі!





1 комментарий:

  1. Формування духовних цінностей - це те, чого нам не вистачає сьогодні. Урок має актуальну тему, багате змістове наповненняЄ, вагомий виховний потенціал.

    ОтветитьУдалить