вторник, 29 ноября 2016 г.

УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ 3 КЛАС «Усна народна творчість. Українська народна казка «Кирило Кожум’яка»


УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ 3 КЛАС
«Усна народна творчість.
Українська народна казка «Кирило Кожум’яка»

 Шостак С.М., вчитель початкових класів Богданівської ЗШ I-II ст.

Мета: ознайомити дітей із поняттям «чарівна казка»; вчити характеризувати дійових осіб; удосконалювати навички поділу тексту на частини та добирання заголовків, уміння будувати асоціативний кущ; виховувати любов та повагу до усної народної творчості.
Обладнання: словникові слова, таблиці складів, аркуші для асоціативного куща, компютерна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід  уроку
І.Організаційний момент    
Перевірка готовності до уроку
- Сідайте. Перевірте, чи все у вас необхідне є на парті!
ІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу.
            1.Мовна розминка.
            Вправи на розвиток мовленнєвого апарату
Розчитування «Бджілка»
У вас на партах лежать таблиці складів. Прочитаємо перші стовпчики.
- Нагадайте, як ми виконуємо вправу «Бджілка»? (читаємо, як бджілки у вулику - напівголосно )
            2. Робота над скоромовкою.
   - Прочитайте мовчки скоромовку
Стриб-стриб-стриб –
Підстрибує по стерні рідня:
Перепілка, перепел , перепелення.
  — Про кого вона? (Про перепелину сім’ю)  
1)Розповідь про перепілку. Огляд ілюстрацій..
Перепел звичайний виявлений у рівнинних районах. Угори річковими долинами проникає до 700-800 м над рівнем моря. Весною з’являється наприкінці квітня-початку травня. У кладці може бути в середньому 14 яєць. Живиться, комахами, всіма видами сарани. Значне місце в їжі займає рослинний корм — насіння бур’янів, зокрема курячого проса, зерна культурних злаків. Восени під час відкриття мисливського сезону перепели важать 130-150 г.
2)    Читання «швидкісним шосе».   
На дошку по черзі вчитель вивішує «очка» світлофора: червоний, жовтий, зелений. На червоне світло -читання повільне, на жовте — помірне, а на зелене — швидкісне (чим швидше, тим краще).
3)    Читання скоромовки двома учнями на швидкість
4. Повідомлення теми і мети уроку
- Діти, ми не випадково розпочали наш урок зі скоромовки . Сьогодні ми з вами розпочинаємо роботу з розділом «З чистого джерела народної мудрості»
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ВИНИКЛА БАГАТО РОКІВ ТОМУ.   ДО НЕЇ УВІЙШЛИ ТВОРИ РІЗНИХ ЖАНРІВ:
            * ПІСНІ, *ЗАГАДКИ, *ПРИСЛІВ”Я, *ПРИКАЗКИ,
            * ЖАРТИ,   * МИРИЛКИ,    * КАЗКИ…       
КОЖЕН ІЗ ЦИХ ЖАНРІВ МАЄ СВОЇ ОСОБЛИВОСТІ, А  ВСІ РАЗОМ, ВОНИ СКЛАДАЮТЬ ДУХОВНУ КУЛЬТУРУ НАШИХ ПРЕДКІВ, ЯКУ МИ ПОВИННІ ВИВЧАТИ.   СЬОГОДНІ МИ ПОТРАПИМО У КАЗКУ.  
-         Що ж таке казка?
-          Казка-це цікава розповідь , в якій мовиться про щось неймовірне,фантастичне і  має повчальний характер.                                                                                          
ІІІ.  Мотивайія навчальної діяльності.
- Немає на цілій планеті такої дитини, яка б не любила казки. Та, напевне, крім дітей, казки люблять ще й дорослі. Своїм дітям вони читають та розповідають найрізноманітніші: і про тварин, і про чарівників та фей, і про зміїв та безсмертних чаклунів. А скільки казок знають наші бабусі! Вони – це справжня скарбниця! І ви звичайно, пам’ятаєте їх! Казка – це давній і мудрий порадник. Вона вічна.
IV.Актуалізація опорних знань учнів
 Логічна вправа
Я вам зачитаю уривки з раніше відомих казок, а ви їх спробуєте розгадати.
Що воно за хатка на узліссі?                   
 Вся ворушиться,  дрижить.
 Де не взявсь -кабан біжить,                        
 Тут і вовк іде, й ведмідь.
 Й кожен в хаті хоче жить
Гей, Круть, гей, Верть, а йдіть гляньте,
 скільки зерна я намолотив!
–Я з ним прийду, але випоховайтеся, бо він
вас розірве  - сказала лисичка”
                                                                           Котику-братику, несе мене лиска
                                   по каменю-мосту на своєму хвосту.
                                           Порятуй мене!”
- Що об’єднує усі ці казки? (Усі вони про тварин.)
- Які казки нас повчали у 2 класі? Пригадайте їх назви. (“Вовк та козенята”, “Колосок”, “Лисиця та журавель”, “Рукавичка”, “Лисиця і їжак”, “Дрізд і голуб”.)
- Але є й інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій із злом та брехнею. У таких казках описані незвичайні пригоди, які обов’язково пов’язані з чарами і дивовижними перетвореннями. . Бо саме в них відбувається все найчарівніше та найнеймовірніше: живуть багатоголові змії, птахи, дерева, кущі, річки вміють розмовляти, а люди та тварини наділені надзвичайно великою силою.
Часто в казках зустрічаємо чудодійні предмети – жива і мертва вода, чоботи –скороходи, шапка-невидимка, килим –самоліт. Це – чарівні казки.
*     Чарівні, ,де провідними героями виступають могутні воїни-визволителі чи інші особи,що втілюють у собі найвищі позитивні якості  людини.(Снігуронька, Царівна-жаба,Кирило Кожум’яка)
V.Повідлмлення теми і мети уроку.
 Сьогодні ми з вами познайомимося з українською народною казкою  «Кирило Кожум'яка». Крім того, ми повинні навчитись виразно читати казку, вміти характеризувати героїв та складемо план цього твору.
V. Опрацювання казки «Кирило Кожум'яка»
1. Словникова робота
- Подивіться у нас на дошці «мудра сова». Що це означає? (Словникова робота). Я вам поясню значення незнайомих слів, які зустрічатимуться під час читання казки.
Леміш – частина плуга, що розрізає землю.
Урочище – ділянка землі, яка чимось відрізняється від навколишньої місцевості (болото,ліс серед поля)
Городяни – люди, які жили у місті
Пуд – міра ваги, близько 16 кг.
Старшина – шановні люди похилого віку
Герой особа, яка виявляє відвагу, хоробрість у бою і труді.
2. Читання казки
- Відкрийте свої підручники на сторінці 47.
   Уважно послухайте казку
  - Коли відбувалися події ?
  - Хто головний герой казки ?
  - Чому він має таке прізвище?
3. Тестування.
Де жив князь?
а) Київ  б) Канів  в)Полтава
            Кого князь послав змієві у дань?
а)сина  б)дочку    в)дружину
            Над якою річкою жив богатир?
а) Дніпром   б) Десною   в) Дністром
            Кого послала царівна зі звісткою до  батька?
а)ластівку   б)голуба   в)горлицю
            Хто благав Кирила про допомогу?
а)старі люди  б)молоді дівчата   в)малі діти
            Чим для змія закінчилася битва?
а)перемогою  б)поразкою   в)перемирям
 Фізкультхвилинка
- Тепер трішки відпочинемо. Підведіться.
     4. Читання казки учнями
Підготовча робота
а) Читання слів –пірамід (на картках).
                Ки       єва                                            Дні       про
            Голу          бок                                       Зли             нув
         Кня                зівна                                Пріз                вище
    Розбі                     житься                      Мири                      тися
 Визво                            ливши             Підле                            стилась
Робота над фразеологізмами.
Аж луна йде
Улупить, то так і вжене в землю
А під ним земля тільки стогне
Підбір синонімів до слів: поцупить, злинув, благайте.
Тепер ми прочитаємо цю казку ще раз.
5. Робота в групах скласти асоціативний кущ.
У кожної групи назва головного героя. Вам необхідно записати асоціації, тобто, який цей герой! Ви маєте 2 хвилини!
- Перевіряємо як впорались наші групи.  Будь ласка представники до дошки, які ж асоціації ви підібрали?
героїзм  щедрість повага  розум доброзичливість  бідність перемога любов милосердя безкорисливість  співчуття непереможність  відвага працьовитість  розсудливість людяність захисник  порядність Сила, відвага, працьовитість, дармоїдство, жорстокість, вдячність, доброта, старанність, сум, жаль, допомога, турбота, лінь, байдужість, зверхність, грубість підступність

 

Кирило Кожум'яка                               Князівна                                   Змій     


- Діти, чому ця казка чарівна?  Спробуйте довести своє твердження!
6. Опис ілюстрацій словами тексту (вибіркове читання)
- Діти, уважно подивіться на першу (другу, третю) ілюстрацію і доберіть опис із тексту!
7. Поділ казки на частини. Складання плану.
        Орієнтовний план:


1. Страшна дань.
2. Винахідлива князівна.
3.Пошуки рятівника.
4. Вмовляння
5. Вимоги Кожум"яки.
6. Бій.
7. Порятунок Києва та князівни.
1.      Змій.
2.      Розмова князівни зі змієм.
3.      Лист князівни.
4.      Розмова дітей з Кирилом .
5.      Бій зі змієм.
6.      Перемога над змієм.


Основна думка казки-героїзм і хоробрість героя в боротьбі за щастя людей.Отже, ця казка відтворює вічну проблему людства – двобій добра і зла. У цьому вічному двобої перемагає справедливість, правда,добро,любов до свого народу, до рідної землі.
VI.Підсумок уроку
1.  Чарівна скринька.
          Завітала нині в клас, на урок до нас,
скринька чарівна, що закріплює знання.
Увага! Аналізуємо завдання чарівної скриньки.
1.«Що об’єднує усна народна творчість?»
 (Народні казки, загадки, прислів’я, пісні).
 2. Що ви скажете, про саме визначення «Усна народна творчість»? (складена творчість народом і передавалася з вуст в уста).
 3. Чому деякі казки називаються чарівними?
 (герої мають надзвичайну силу, а за допомогою чарів відбуваються дивовижні перетворення).
           Я на уроці дізнався (дізналася)  нове про
           Я вмію
           Я знаю
           Мені сподобалося на уроці  
Хто у казці був втіленням добра? Зла?
Який з малюнків зайвий?
2. Робота з прислів’ям
Зло кінчається прикрістю, а доброта – радістю.
Сила героя не в м’язах, а в серці.
3. Повідомлення домашнього завдання
4.Оцінювання




1 комментарий:

  1. Урок цікавий,різні види робіт спрямовані на розвиток творчих здібностей дітей. Адже казка - це диво, сповнене краси. Як зазначав В. Сухомлинський " через казку, фантазію, гру - через неповторну дитячу творчість - вірний шлях для серця дитини".Дякую вчителю Світлані Михайлівні за урок літературного читання, використаю у своїй роботі. Бажаю творчих злетів.

    ОтветитьУдалить