УРОК
3 КЛАС «НАША МОВА – КОЛИСКОВА»
Доліч
С.В., вчитель початкових класів Богданівської ЗШ I-III ст., філії НВО
Мета:
розширювати знання про рідну українську мову її значення
у житті кожного; розвивати творчу уяву мислення,пам'ять. Виховувати
прагнення,досконало знати правильну літературну мову і навчитися нею говорити.
Обладнення: святково прибрана зала, навкруги вишиті рушники, серветки, зразки
українського одягу,старовинні ужиткові речі, кераміка. На стінах портрети
Т.Шевченка, Л.Українки, І.Франка, тематична презентація «Наша мова –колискова».
Діти одягненні в українські національні костюмі.
Слайд
1
Виходять
дівчинка і хлопчик з хлібом-сіллю на українському вишитому рушнику.
Слайди
2-5
Дівчинка 1
Добрий день Вам, любі люди!
Хай Вам щастя доля
– буде
Не на день і не на
рік,
А на довгий-довгий вік.
Хлопчик 1
Є багато країн на землі,
В них – озера,річки і долини…
Є країни великі й малі
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Вчитель:
Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій
мальовничій землі, в нашій славній Україні. Тут жили наші діди,прадіди,тут
живуть наші батьки – тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де
б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз,
зачувши рідне слово…
Мова – душа народу. І сьогодні ми будемо говорити про
нашу рідну українську мову.
Слайди
6-8
Пісня
«Осінь».
Слайд
9-10
Учень:
Нашу мову в час горя і біди
Не від одно тяжкої навали
Не на те рятували діди,
Щоб онуки її забували.
Учень:
Як довго ждали ми своєї волі слова,
І ось вона співа бринить,
Бринить співає наша мова,
Чарує , тішить і п’янить.
Учень:
Як довго ждали ми…
Уклін чолом народу,
Що мову рідну нам зберіг,
Зберіг в таку страшну негоду,
Коли він сам
стоять не міг.
Учень:
Солов’їну,барвінкову,
Колосисту навіки -
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,
Бо ж єдина, так як мати, -
Мова кожного із нас.
(Виходять
дівчатка і хлопчик в українському одязі.)
Слайд
11(відео фрагмент без звуку)
1 дівчинка:
Українка я маленька.
Українка – моя ненька.
В неї щира я дитина,
Добра, люба та єдина.
2 дівчинка:
Вірна я дочка народу,
Бо козацького я роду,
Щиро я свій рід кохаю,
Роду іншого не знаю.
3 дівчинка:
На Вкраїні народилась,
В свою маму удалась.
Все, що рідне,я кохаю,
Всім хто рідний, помагаю,
І чужому я навчаюсь,
Але й свого не цураюсь.
Пісня «Про меншого братика».
Вчитель: Хто ти, хлопчику,
маленький?
Слайд
12
Хлопчик: Я син України –
неньки!
Українцем я зовуся.
Й тою назвою горджуся.
В мене вдача сміла й щира,
І відвага духа й тіла,
І душа моя здорова,
Українська в мене мова.
Вчитель:
Найбільше й найдорожче добро у кожного народу – це його
мова та жива схованка людського духу, його багато скарбниця, у яку народ
складає і своє давнє життя,і свої сподівання, розум, досвід і почуття.
Слайд
13( мультфільм без звуку: озвучує учень)
Гумореска «Кухлик» Глазового
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці
Має гроші
Немина жодної крамниці
Просить він, а покажіть кухлик, то й що скраю.
«Што, чево, я не понімаю»
Кухлик, люба покажіть
То й що збоку смужка
«Да какой же кухлик здесь,
Єсли ето кружка.
Дід у руки кухлик взяв,
І насупив брови.
В України живете
І не знаєте мови.
Продавщиця теж була
Гостра та бідова.
«У меня есь свій язьік,
Да к чему мне мова»
І сказав їй мудрий дід
Тим пишатися не слід,
Бо якраз така біда
У моєї корови.
Має бідна язика
І не знає мови.
Слайд
14
1 Учень:
Українська мова – давня й молода.
Світить рідне слово,
Як жива вода.
Звідки воно взялось – діло не просте…
В душу засівалось,
І з душі росте.
2 Учень:
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!
3 Учень:
Рідна мово українська,
Ти душа мого народу,
Будь від роду і народу,
Рідна мово материнська.
Вчитель:
Для кожного народу дорога його мова. А нам, українцям,
найближча до серця –українська. Вона співуча і багата.
Слайд
15-18
Сценка:
Один
випадок який яскраво засвідчує багатство нашої мови.
У
купе вагона першого класу потяга Рівне-Київ їхало четверо
пасажирів-інтелектуалів: англієць, німець, італієць, четвертим був українець.
Розмова точилась навколо різних тем. Нарешті заговорили про мову: чия краща,
багатша, досконаліша і якій бути провідною у світі. Звісно, кожен почав
вихваляти свою рідну.
Першим
заговорив англієць:
-
Англія – країна великих
завойовників мореплавців, які поширили славу англійської мови, рознесли по
всьому світу.
-
Ха-ха – німецька мова – то
мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, які займають більше
половини Європи.
Тут
усміхнувся італієць і с тиха мовив:
-
Панове, ви обидва не маєте
рації. Бо італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання.
Українець
довго думав і нарешті промовив:
-
Ви ж бо по суті, нічого не
сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажімо, своїми
мовами прочитати невеликий твір, у якому всі слова починалися б з однакової
літери?
-
Ні, ні, це не можливо!
-
Ось вашими мовами це не
можливо, а нашою зовсім просто. Назвіть якусь букву.
-
Хай буде «С».
-
Гаразд, вірш називається «Самотній
сад»
Сипле, стелить сад
самотній
Сірий смуток –
срібний сніг.
Сумно стогне сонний
струмінь,
Серце слуха скорбний
сніг.
Серед страху сад
сивіє,
Сад – солодкий
спокій – спить.
Сонно сипляться
сніжинки,
Струмінь стомлено
сичить.
Стихли струни,
стихли співи –
Срібні співи
серенад.
Стиха стеляться
сніжинки –
Спить самотній
сонний сад.
-
Геніально!Неймовірно!
Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреб.
Слайд 19
4 учень:
Зі слова починається
людина,
І з мови починається
мій рід.
Ласкава мамина
єдина,
Щебече соловейком на
весь світ.
5 учень:
Бентежна,
тополина,калинова,
Не випита, не
вибрана до дна
Моя українська свята
наша мова
Бринить, як бандури
струна.
Слайд 20
Пісня «7 нот»
Слайд 21
6 учениця:
Світ мови оточує
людину від народження. Ще дитина не вміє розмовляти, а вже уважно прислухається
до голосу матері, засинає під колискову пісню. Любов до рідного краю, до мови,
починається з материнської колисаночки. У ній материнська ласка і любов, світ
добра, краси, справедливості.
7 учень:
Рідна мова!Що в
єдина нас злила,
Перші матері слова,
Перша пісня
колискова!
7 учениця:
Як я була ще
маленька,
Колисала мене
ненька,
Колисаночку гойдала,
Й ніжну пісеньку
співала.
Діти виконують
колискову пісню.
Слайд 22
Учениця:
Наша українська мова
багата на різні вірші, пісні, ігри, загадки, прислів’я та приказки. А
пам’ятаєте діти пісню «про маленьку дівчинку» , яка дуже сумувала, а коли
прийшли до неї подруги, то розвеселили її? Дівчатка, як же цю дівчинку звали?
(Діти грають у гру «Подоляночка»).
Учениця:
Учи, дитино, рідну
мову,
Гордися нею і лелій.
А зрадити голубоньку
чудову
Ти навіть в думці не
по смій
Молися нею юними
устами
Вона твоя як серце і
душа.
Вона від прадіда,
від тата і від мами,
Вона – Шевченкова,
Франкова, Куліша.
Люби її, як матінку
природу.
Горнися до неї – ти
ж бо її син!
Вона - безсмертя рідного народу,
Могутній, вічний
українець дзвін.
8 учень:
Не цурайтеся мови,
люди,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком
буде,
Хай дійде до серця!
9 учень:
Хай вона в піснях
лунає,
Кожен день і в
свято.
Соловейком хай
співає
В українській хаті.
10 учень:
Бо ж вона така
багата
І така чудова.
Неповторна і крилата
Українська мова.
11 учень:
Розвивайся
,звеселяйся моя рідна мово!
У барвінки
зодягайся, українське слово.
Колосися житом в
полі, піснею в оселі,
Щоб на все життя з
тобою ми запам’ятали,
Як з дитячої колиски
мову покохали
Слайд 23
Наше свято
завершилося.
Дякуємо всім за
увагу!
Урок цікавий , дає можливість здібним та обдарованим дітям розвивати свої позитивні нахили і задавольнити свої пізнавальні інтереси. Такий урок дає можливість забезпечити розвиток і саморозвиток особистості учнів.
ОтветитьУдалитьНа такому уроці знайдеться цікавинка для кожного учня. Саме такі заходи показують, що вчитися - це цікаво і весело.
ОтветитьУдалить