понедельник, 28 ноября 2016 г.

УРОК 3 КЛАС «НАША МОВА – КОЛИСКОВА»

УРОК 3 КЛАС «НАША МОВА – КОЛИСКОВА»

Доліч С.В., вчитель початкових класів Богданівської ЗШ I-III ст., філії НВО

Мета: розширювати знання про рідну українську мову її значення у житті кожного; розвивати творчу уяву мислення,пам'ять. Виховувати прагнення,досконало знати правильну літературну мову і навчитися нею говорити.
Обладнення: святково прибрана зала, навкруги вишиті рушники, серветки, зразки українського одягу,старовинні ужиткові речі, кераміка. На стінах портрети Т.Шевченка, Л.Українки, І.Франка, тематична презентація «Наша мова –колискова». Діти одягненні в українські національні костюмі.
Слайд 1
Виходять дівчинка і хлопчик з хлібом-сіллю на українському вишитому рушнику.
Слайди 2-5
Дівчинка 1
Добрий день Вам, любі люди!
Хай Вам  щастя доля – буде
Не на день  і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Хлопчик 1
Є багато країн на землі,
В них – озера,річки і долини…
Є країни великі й малі
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Вчитель:
Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі, в нашій славній Україні. Тут жили наші діди,прадіди,тут живуть наші батьки – тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово…
Мова – душа народу. І сьогодні ми будемо говорити про нашу рідну українську мову.
Слайди 6-8
 Пісня «Осінь».
Слайд 9-10
Учень:
Нашу мову в час горя і біди
Не від одно тяжкої навали
Не на те рятували діди,
Щоб онуки її забували.
Учень:
Як довго ждали ми своєї волі слова,
І ось вона співа бринить,
Бринить співає наша мова,
Чарує , тішить і п’янить.
Учень:
Як довго ждали ми…
Уклін чолом народу,
Що мову рідну нам зберіг,
Зберіг в таку страшну негоду,
Коли  він сам стоять не міг.
Учень:
Солов’їну,барвінкову,
Колосисту навіки -
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,
Бо ж єдина, так як мати, -
Мова кожного із нас. 
(Виходять дівчатка і хлопчик в українському одязі.)
Слайд 11(відео фрагмент без звуку)
1 дівчинка:
Українка я маленька.
Українка – моя ненька.
В неї щира я дитина,
Добра, люба та єдина.
2 дівчинка:
Вірна я дочка народу,
Бо козацького я роду,
Щиро я свій рід кохаю,
Роду іншого не знаю.
3 дівчинка:
На Вкраїні народилась,
В свою маму удалась.
Все, що рідне,я кохаю,
Всім хто рідний, помагаю,
І чужому я навчаюсь,
Але й свого не цураюсь.
Пісня «Про меншого братика».
Вчитель: Хто ти, хлопчику, маленький?
Слайд 12
Хлопчик: Я син України – неньки!
Українцем я зовуся.
Й тою назвою горджуся.
В мене вдача сміла й щира,
І відвага духа й тіла,
І душа моя здорова,
Українська в мене мова.
Вчитель:
Найбільше й найдорожче добро у кожного народу – це його мова та жива схованка людського духу, його багато скарбниця, у яку народ складає і своє давнє життя,і свої сподівання, розум, досвід і почуття.
Слайд 13( мультфільм без звуку: озвучує учень)
Гумореска «Кухлик» Глазового      
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці
Має гроші
Немина жодної крамниці
Просить він, а покажіть кухлик, то й що скраю.
«Што, чево, я не понімаю»
Кухлик, люба покажіть
То й що збоку смужка
«Да какой же кухлик здесь,
Єсли ето кружка.
Дід у руки кухлик взяв,
І насупив брови.
В України живете
І не знаєте мови.
Продавщиця теж була
Гостра та бідова.
«У меня есь свій язьік,
Да к чему мне мова»
І сказав їй мудрий дід
Тим пишатися не слід,
Бо якраз така біда
У моєї корови.
Має бідна язика
І не знає мови.
Слайд 14
1 Учень:
Українська мова – давня й молода.
Світить рідне слово,
Як жива вода.
Звідки воно взялось – діло не просте…
В душу засівалось,
І з душі росте.
2 Учень:
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!
3 Учень:
Рідна мово українська,
Ти душа мого народу,
Будь від роду і народу,
Рідна мово материнська.
Вчитель:
Для кожного народу дорога його мова. А нам, українцям, найближча до серця –українська. Вона співуча і багата.
Слайд 15-18
Сценка:
Один випадок який яскраво засвідчує багатство нашої мови.
У купе вагона першого класу потяга Рівне-Київ їхало четверо пасажирів-інтелектуалів: англієць, німець, італієць, четвертим був українець. Розмова точилась навколо різних тем. Нарешті заговорили про мову: чия краща, багатша, досконаліша і якій бути провідною у світі. Звісно, кожен почав вихваляти свою рідну. 
Першим заговорив англієць:
-                   Англія – країна великих завойовників мореплавців, які поширили славу англійської мови, рознесли по всьому світу.
-                   Ха-ха – німецька мова – то мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, які займають більше половини Європи.
Тут усміхнувся італієць і с тиха мовив:
-                   Панове, ви обидва не маєте рації. Бо італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання.
Українець довго думав і нарешті промовив:
-                     Ви ж бо по суті, нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажімо, своїми мовами прочитати невеликий твір, у якому всі слова починалися б з однакової літери?
-                     Ні, ні, це не можливо!
-                     Ось вашими мовами це не можливо, а нашою зовсім просто. Назвіть якусь букву.
-                     Хай буде «С».
-                     Гаразд, вірш називається «Самотній сад»
Сипле, стелить сад самотній
Сірий смуток – срібний сніг.
Сумно стогне сонний струмінь,
Серце слуха скорбний сніг.
Серед страху сад сивіє,
Сад – солодкий спокій – спить.
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи –
Срібні співи серенад.
Стиха стеляться сніжинки –
Спить самотній сонний сад.
-                     Геніально!Неймовірно!
Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреб.
Слайд 19
4 учень:
Зі слова починається людина,
І з мови починається мій рід.
Ласкава мамина єдина,
Щебече соловейком на весь світ.
5 учень:
Бентежна, тополина,калинова,
Не випита, не вибрана до дна
Моя українська свята наша мова
Бринить, як бандури струна.
Слайд 20
Пісня «7 нот»
Слайд 21
6 учениця:
Світ мови оточує людину від народження. Ще дитина не вміє розмовляти, а вже уважно прислухається до голосу матері, засинає під колискову пісню. Любов до рідного краю, до мови, починається з материнської колисаночки. У ній материнська ласка і любов, світ добра, краси, справедливості.
7 учень:
Рідна мова!Що в єдина нас злила,
Перші матері слова,
Перша пісня колискова!
7 учениця:
Як я була ще маленька,
Колисала мене ненька,
Колисаночку гойдала,
Й ніжну пісеньку співала.
Діти виконують колискову пісню.
Слайд 22
Учениця:
Наша українська мова багата на різні вірші, пісні, ігри, загадки, прислів’я та приказки. А пам’ятаєте діти пісню «про маленьку дівчинку» , яка дуже сумувала, а коли прийшли до неї подруги, то розвеселили її? Дівчатка, як же цю дівчинку звали?
(Діти грають у гру «Подоляночка»).
Учениця:
Учи, дитино, рідну мову,
Гордися нею і лелій.
А зрадити голубоньку чудову
Ти навіть в думці не по смій
Молися нею юними устами
Вона твоя як серце і душа.
Вона від прадіда, від тата і від мами,
Вона – Шевченкова, Франкова, Куліша.
Люби її, як матінку природу.
Горнися до неї – ти ж бо її син!
Вона -  безсмертя рідного народу,
Могутній, вічний українець дзвін.
8 учень:
Не цурайтеся мови, люди,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця!
9 учень:
Хай вона в піснях лунає,
Кожен день і в свято.
Соловейком хай співає
В українській хаті.
10 учень:
Бо ж вона така багата
І така чудова.
Неповторна і крилата
Українська мова.
11 учень:
Розвивайся ,звеселяйся моя рідна мово!
У барвінки зодягайся, українське слово.
Колосися житом в полі, піснею в оселі,
Щоб на все життя з тобою ми запам’ятали,
Як з дитячої колиски мову покохали
Слайд 23
Наше свято завершилося.
Дякуємо всім за увагу!





















2 комментария:

  1. Урок цікавий , дає можливість здібним та обдарованим дітям розвивати свої позитивні нахили і задавольнити свої пізнавальні інтереси. Такий урок дає можливість забезпечити розвиток і саморозвиток особистості учнів.

    ОтветитьУдалить
  2. На такому уроці знайдеться цікавинка для кожного учня. Саме такі заходи показують, що вчитися - це цікаво і весело.

    ОтветитьУдалить